Vertellen wat er leeft...

THEATER



FUUT en de takkajak

Opa en oma ontvluchten de grote stad in hun houten kajak. Ze hebben 2 onverwachte gasten bij : een piepjonge fuut die zijn hele familie verloor door de een vuurpijl van de mensen, en de wandelende Tak Takka, die een labo ontvluchtte en zich als verstekeling op de boot nestelde. Samen worden ze een nieuw samengesteld gezin. Elk probleem op en rond de rivier wordt opgelost door de wetenschappelijke interesse van de kleine Takka, die in verbinding staat met de natuurlijke intelligentie van het hele eco-systeem. In elke verhaal komt het viertal in de penarie door een natuurramp : overstromingen, hittegolven, droogte, windhozen, insectenplagen, … De jonge, onbedachtzame fuut weet er geen raad mee en de onwetendheid en onoplettendheid van opa en oma al helemaal niet . Het brengt hen alleszins niet veilig op de oever. De oplossingen worden altijd stiekem aangeboden door de kleine Takka, die als verstekeling meereist: van ijzersterke spinnendraad om de kajak tegen te houden in de waterval tot de peristaltische beweging van wormen, om de fuut te redden uit een afvoerpijp, van paddestoelen die regen kunnen maken bij extreme droogte tot bevers die overstromingen kunnen omleiden. Takka weet de natuur in beweging te brengen en redt het drietal. Na elk avontuur laat Fuut een kakje van verlichting na, waaruit telkens een nieuw boompje, struikje,.. kortom nieuw leven groeit. (Fuut kakt een paradijs bij mekaar :)


Meer info

BEZIG



Koor Westerkwartier

Inwoners van het Westerkwartier verenigen zich in een kersvers koor met een ferme hoek af. Ze schrijven levensliederen geïnspireerd door Oostende, het zeetje en den overkant. Teksten over vertrekken en terugkomen, over verdriet en geluk. Het Koor Westerkwartier is ontroerend, herkenbaar en doorspekt met humor. Componist en pianist Yves Meerschaert en gitarist en zanger Hans van Cauwenberghe zijn de coaches van dit koor die de Oostendse vocabulaire en lyriek in de gepaste toonladders gieten.


Meer info

BEZIG



Home XXL come in

De twee oudjes, Philemon en Baucis zijn in hun jonge jaren getrouwd, worden samen oud en door hun armoe toe te geven en er tevreden mee te leven, maken zij die licht. Ze zijn mekaars knecht en meester. In hun dorp komt op een dag een vreemde zwerver aan, op zoek naar een rustplaats. De zwerver klopt aan bij duizend huizen maar elke deur blijft dicht. Tot de diep ontgoochelde zwerver bij Philemon en Baucis arriveert. Zij zetten hun deur open en ontvangen de zwerver hartelijk in hun schamele woonst. Ze zetten stoelen bij aan tafel, geven hun gast te eten en te drinken. Het wordt een gezellige avond. Elke vreemdeling is een vriend die je nog niet kent. De wijnkan vult zich vanzelf en slinkt niet. Philemon en Baucis zijn verbouwereerd door dit wonder. De zwerver blijkt een godin te zijn. De schamele woonst van Philemon en Baucis transformeert naar een buurthuis ter verheerlijking van de godin en de gastvrijheid van het oude koppel. Het publiek wordt uitgenodigd in het buurthuis. Er wordt gezongen, gefeest en gedanst. Dan vervult de godin de laatste wens van het oude koppel : ze willen niet het graf van de ander zien en nooit door mekaar begraven worden. In het feestgedruis transformeren Philemon en Baucis naar een linde en een eik, verstrengeld tot in de eeuwigheid.


Meer info

BEZIG



Doe niet zo sapiens

Twee jager-verzamelaars confronteren het publiek op uitdagende en humoristische wijze met de manier waarop de mens zich sinds de agrarische revolutie steeds dieper in de nesten heeft gewerkt. We zijn ten prooi gevallen aan een niet te stuiten uitbreidingsdrang, overbevolking en massaconsumptie. Dit brengt tal van problemen met zich mee zoals een te hoge werkdruk, verzamelwoede, uitbuiting, armoede, epidemieën. Zijn we echt zoveel beter af dan vroeger? Was de jager-verzamelaar die van alles iets kende en drie uur per dag vruchten ging plukken of eens op jacht ging met de mannen, zoveel slechter af dan de tweeverdieners van nu die zich kapot werken op een computer in een hoge toren met airco om hun hypotheek af te betalen?  Juist als de voorstelling één lange tirade lijkt te worden over het faillissement van de mens anno 2021, worden de personages zelf ingehaald door de tijd. Eén van hen laat zich de volgende zin ontvallen:"Ik heb toch liever niet dat je nog aan mijn vrouw zit" Hij opent hiermee een hoofdstuk over settelen, privacy, en de behoefte om iets voor zichzelf beginnen.


Meer info

BEZIG



Brodeck

“Het verslag van Brodeck” vertelt o.a. over de systematische vervolging van de Joden door de nazi's voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het opvallende aan dit boek is dat geen enkele term als Jood, Duitser, fascist, nazi, concentratiekamp, enz… ook maar één keer vernoemd wordt in het Verslag en dat maakt dit werk universeel. Dit gaat over zoveel meer dan over de Jodenvervolging. De kracht van het boek ligt in de suggestie. Het verhaal speelt zich af in een dorp. Het dorp leeft in isolement, niet enkel door de natuurelementen, maar ook in de geesten. Daar dringt een vreemdeling binnen, de Anderer, die reeds in het begin van het verhaal op koelbloedige wijze vermoord wordt. De dorpelingen dragen het hoofdpersonage Brodeck op een verslag te schrijven. Daarin moet uitgelegd worden hoe onvermijdelijk deze moord was, zodat alle schuldigen vrijgepleit worden. Brodeck zet zich aan het werk, maar begint daarnaast een ander verslag over zijn eigen grillige levensloop bij te houden. Dit tweede verslag is de hoofdmoot van het boek. Al is het de auteur niet te doen om het schrijven van een thriller toch weet hij ons onweerstaanbaar zijn verhaal in te zuigen. Er is ook mogelijkheid tot nabespreking.


Meer info

BEZIG



Boeren

In boeren voert roman- en theaterauteur Erik Vlaminck drie personages op: landbouwer Ludo, zijn broer en tandarts André en Andrés vrouw en boekhoudster Sofie. Binnen die boerenfamilie heerst er een grote familiedruk. De twee broers hebben voortdurend ruzie, en tegelijk kunnen ze elkaar niet missen. Zoals dat vaak gaat met broers, vertelt Erik Vlaminck. Dat familieconflict loopt parallel met een groter conflict: de passie van een kleine boer voor zijn stiel botst met klimaatzorg en de moderne landbouw vol grootkapitaal. “Het zijn geen gemakkelijke tijden voor landbouwers. Dat zit niet alleen in de klimaatproblematiek, maar bijvoorbeeld ook in het economische. De prijzen die zij krijgen voor wat ze telen zijn in twintig jaar tijd niet gestegen, terwijl wij in de supermarkt wel veel meer betalen.”


Meer info

BEZIG



Op hoop van leven

OP HOOP VAN LEVEN vertelt het verhaal van een oude ballonvaarder die zich klaarmaakt voor zijn allerlaatste vlucht. Nog één laatste keer met zijn hoofd in de wolken, naar zijn overleden vrouw, de liefde van z’n leven. Zijn zoon probeert hem met beide voeten op de grond te houden, tegen beter weten in. Op de vurige tonen van Nina Simone dansen een rasverteller, een poppenspeler en een luchtballon een wonderlijk ballet onder de blote sterrenhemel. Omdat er nu meer dan ooit nood is aan warmte en hoop in koude, bange dagen.


Meer info

EVEN ON HOLD



Een Jihad van Liefde

Mohamed El Bachiri verloor zijn vrouw bij de aanslagen in Zaventem en Maalbeek van 22 maart 2016. In ‘Een Jihad van Liefde’ praat hij over zijn jeugd in Molenbeek, de liefde voor zijn vrouw en zijn leven na de aanslagen. Als eerbetoon aan zijn vrouw buigt hij het leed dat hem is aangedaan op moedige en veerkrachtige wijze om in een boodschap van liefde en medemenselijkheid. De getuigenis van Mohamed El Bachiri raakte heel veel mensen in ‘De Afspraak’ en ‘De Wereld Draait Door’. De lezers van ‘Een Jihad van Liefde’, opgetekend door David Van Reybrouck en ondertussen uitgegeven in het Duits, Engels en Frans, raakten nog meer ontroerd. De theaterbewerking zal dat niet minder doen.


Meer info

BEZIG



Onze Rijkdom

Onze Rijkdom is een sociaal-artistiek project met mensen in armoede, ontstaan op initiatief van Hans Van Cauwenberghe. Het armenkoor van Onze Rijkdom brengt een twaalftal zelfgemaakte nummers, gebaseerd op verhalen die leven achter deze mensen die in armoede leven. Het koor wordt geleid door Hans en ondersteund door 4 topmuzikanten.


Meer info

VOORBIJ



OMG (werken met het m-decreet)

Een 11-jarig meisje met een Roma-achtergrond komt met een rugzak vol emoties en beperkingen aan op de middelbare school. Haar fel temperament en haar onbezonnenheid wekken frustraties op. In haar zoektocht naar erkenning, liefde en begrip ontmoet ze de wereld van het m-decreet.


Meer info

VOORBIJ



De koning en de rest

Terwijl de koning zijn macht wil tonen is zijn leger gaan vissen, zijn volk weggelopen, de buurlanden opgerukt en zijn eigen rijk is dan nog maar een postzegel groot. Wat achterblijft is vooral een zielige koning. Roel Adam bewerkte voor deze voorstelling het theaterstuk ‘De koning sterft’ van Eugène Lonesco. Het gezelschap speelt maar liefst acht voorstellingen in theaterzaal het Vierde Oor onder een regie van Siri Backx.


Meer info

VOORBIJ



De pot op

In deze Franse komedie steekt schrijver Georges Feydeau de draak met de bourgeoisie van de jaren 50. Het regisseursduo Backx-Van Cauwenberghe maakt er met theatergroep Het Vierde Oor een hilarische voorstelling van.


Meer info

VOORBIJ



Het gezin Van Paemel

Acteur-regisseur Hans Van Cauwenberghe, oud-Deinzenaar, regisseert; theatericoon Jo De Meyere speelt boer Van Paemel; de cast wordt vervolledigd met de betere liefhebber-acteurs uit Deinze en omgeving. Men gaat voor een authentieke, sterke voorstelling met professionele omkadering; naast Jo De Meyere en Hans Van Cauwenberghe, wordt er samengewerkt met Jaak Van de Velde (lichtplan), Saskia Lauwaard (decor) en Inge Coleman (kostuums).


Meer info

VOORBIJ



Een ijsbeer aan tafel

De brug van het Boekenbergkasteel is tijdens de eerste coronagolf het feërieke decor voor een hilarisch theaterspektakel van, door en voor de buren. Zet je bij aan de lange feesttafel in het groen en geniet van de mede-gasten die elk op hun eigen manier ode brengen aan de fauna en de flora, het park en de vijvers. Met veel gekakel, muziek, zang en dans maakt deze vrolijke bende ijsberen er een feestmaal van.


Meer info